Rak odbytnicy wiedzie do zwezenia odbytnicy

Rak odbytnicy wiedzie do zwężenia odbytnicy, następowego przerostu doprowadzającej części jelita i do powstania w niej nieżytu. Wzmożona praca mięśni jelita powyżej zwężenia wywołuje bardzo silne, napadowe bóle o cechach bólów kurczowych, którym towarzyszą szmery kruczące w chwili przetłoczenia zawartości jelit poprzez zwężenie. Po oddaniu stolca bóle początkowo łagodnieją lub znikają, w późniejszym natomiast okresie są nieraz już stałe, zależnie od ucisku przez raka nerwów, i rozchodzą się do okolicy krzyżowej, dolnej części brzucha, pęcherza moczowego, narządów płciowych i do ud. Stopniowo cechy stolca ulegają zmianie. Kał staje się coraz cieńszy: tak iż jego średnica może nie przekraczać średnicy ołówka, nieraz przypomina kał owczy. Dołączenie się nieżytu oraz rozpad guza -objawiają się domieszką w stolcach śluzu i krwi oraz biegunkami z twardymi kawałkami kałowymi albo zaparciem na przemian z biegunką. W miarę postępu choroby stolce są coraz częstsze, lecz objętościowo małe, i zawierają coraz więcej śluzu i krwi. Szczególnie są znamienne stolce krwisto-śluzowo-ropne, brunatno-czerwone, spoistości śmietanki, o przenikliwym gnilnym zapachu. W razie rozpadu raka stolce stają się cuchnące. Ucisk raka na zwieracz odbytu oraz przejście nań sprawy rakowej wywołuje niedowład zwieracza, który objawia się ustawicznym, cuchnącym wyciekiem śluzowo-ropnym . Przedmiotowo nie stwierdza się w początkowym okresie raka odbytnicy żadnych zmian, jeżeli nie wykonywa się badania odbytnicy palcem, które może już bardzo wcześnie wykryć guz w odbytnicy. Guz najłatwiej się wykrywa badając odbytnicę, gdy chory znajduje się na czworakach albo gdy stoi pochylony ku przodowi. [patrz też: sol z morza martwego, paklitaksel, linie kerleya ]