ZAPALENIE OKOLOODBYTNICZE ZAPALENIE PRZYODBYTNICZE

ZAPALENIE OKOŁOODBYTNICZE ZAPALENIE PRZYODBYTNICZE (PARAPROCTITIS) PRZETOKA ODBYTNICZA (FISTULA RECTI) Zapaleniem około odbytniczym nazywamy zapalenie otrzewnej odbytnicy, zapaleniem przyodbytniczym- zapalenie tkanek otaczających odbytnicę. Obydwie sprawy chorobowe często kojarzą się z -sobą, Wywołują je bakterie dostające się ze światła odbytnicy przez jej błonę śluzową uszkodzoną-twardymi masami kałowymi, ciałami obcymi itp. Są to zwykłe bakterie ropotwórcze, stale znajdujące-się w odbytnicy, lub bakterie swoiste, najczęściej prątki gruźlicy. Istniejące już przedtem nieżyt odbytnicy oraz guzy krwawnicze sprzyjają powstaniu zapalenia okołoodbytniczego i przyodbytniczego. Zakażenie tkanek otaczających odbytnicę może nastąpić także w tych przypadkach, w których sprawa zakaźna toczy się w narządach sąsiednich. Zapalenie okołoodbytnicze i przyodbytnicze sadowi się w przestrzeni miedniczo-otrzewnej (cavum pelviperitoneale), powyżej zatem mięśnia, dźwigacza odbytu, stanowiącego przeponę miednicy (diaphragma pelvis). Zapalenie przyodbytnicze może sadowić się nadto w dole kulszowo-odbytniczym (fossa ischiorectalis), który się znajduje między odbytnicą a guzem kulszowym poniżej dźwigacza odbytu. Objawy. Dostawszy się do tkanek otaczających odbytnicę zwykłe bakterie ropotwórcze wywołują powstanie ropnia gorącego, natomiast prątki gruźlicy – wytworzenie się ropnia zimnego. Ropień gorący rozpoczyna się ostro dreszczami, gorączką i bólami w okolicy odbytnicy, zwłaszcza podczas oddawania stolca. W przypadkach ropnia, usadowionego w dole kulszowo-odbytniczym, po pewnym czasie stwierdza się obrzmienie, zaczerwienienie i bolesność w okolicy odbytu. Ropień zimny ma przebieg przeważnie powolny i łagodny, jeżeli nie nastąpi wtórne zakażenie bakteriami ropotwórczymi. Przetoki. [przypisy: firma sprzątająca Poznań, elewacje Poznań, kontenery na gruz ]