ZWEZENIE ODBYTNICY

ZWĘŻENIE ODBYTNICY (STRICTURA RECTI) Zwężenie odbytnicy powstaje na tle spraw nowotworowych lub zapalnych toczących się w jej Ścianie albo w narządach sąsiednich. Dużą rolę w powstawaniu zwężenia odbytnicy odgrywają swoiste jej zapalenia, mianowicie kiła i wiewiór, a z nowotworów rak. Gruźlica odbytnicy stosunkowo rzadko bywa przyczyną jej zwężenia. Zwężenie odbytnicy może być tak znaczne, że przepuszcza zaledwie zgłębnik. Długość zwężonego miejsca bywa różna. Klinicznie zwężenie odbytnicy cechuje się wzmożonym parciem na stolec, uporczywym zaparciem, oddawaniem stolców kształtu, tasiemkowatego, obecnością w stolcach śluzu, ropy i krwi, bólami oraz wzdęciem brzucha, a w późniejszym okresie biegunką. Badaniem palcem przez odbyt stwierdza się zwężenie. W rozpoznaniu należy, prócz zwężenia, określić jego przyczynę. Rokowanie w zwężeniu odbytnicy oraz leczenie zależą od choroby podstawowej. IV. ZWĘŻENIE ODBYTU (STENOSIS ANI) Zwężenie odbytu powstaje wskutek kurczenia się tkanki łącznej w przypadkach spraw zapalnych toczących się w okolicy odbytu. Klinicznie zwężenie odbytu objawia się utrudnieniem oddawania stolca oraz odchodzeniem stolca tasiemkowatego. Oglądaniem odbytu stwierdza się bardzo często w jego okolicy blizny po przebytych sprawach zapalnych. Zwężenie odbytu rozpoznaje się bardzo łatwo badaniem palcem. Leczenie polega na rozszerzeniu odbytu za pomocą rozszerzadeł, a w uporczywych przypadkach na usunięciu blizny i przyszyciu zdrowej błony śluzowej odbytnicy do brzegów rany skórnej . [patrz też: firma sprzątająca Poznań, okna pasywne, sprzątanie hal magazynowych ]

Powiązane tematy z artykułem: firma sprzątająca Poznań okna pasywne sprzątanie hal magazynowych