Diagnostyka i leczenie zaburzeń przysadki mózgowej

Ta wspaniała książka jest kompleksowym i zwięzłym streszczeniem diagnozy i leczenia różnych typów zaburzeń przysadki mózgowej. Autorzy, którzy są liderami w tej dziedzinie, napisali bardzo dobre recenzje na określone tematy. Książka jest dobrze zorganizowana i obejmuje dyskusje o patogenezie, ustaleniach patologicznych, podejściach diagnostycznych (w tym podejściu endokrynnym, okulistycznym i obrazowym) i leczeniu (w tym terapiach medycznych, chirurgii i napromienianiu przysadki). Omówiono także konkretne problemy, takie jak: choroba przysadki i ciąża, choroba przysadki u dzieci, udar przysadki, choroba naciekająca i zawsze problematyczne uszkodzenia przysadki odkryte przypadkowo. Koniecznym ograniczeniem książki na dowolny temat medyczny jest opóźnienie między złożeniem i publikacją. Opóźnienie to uniemożliwia autorom zamieszczenie informacji o najnowszych badaniach naukowych – informacji, która jest szczególnie ważna w przypadku rozdziałów obejmujących nowo opublikowane wyniki leczenia. Przykład tej trudności można znaleźć w rozdziale 17, Radioterapia gruczolaków przysadki . Jego autorzy przedstawiają doskonałe podsumowanie wskazań do leczenia, metod dostarczania promieniowania, wyników i powikłań, ale badania referencyjne obejmują tylko do 2007 r. .
Trzyczęściowy rozdział dotyczący akromegalii jest zwięzły i wyczerpujący. Jego jedna wada jest wynikiem tego, co było powszechnym problemem w Stanach Zjednoczonych od ponad roku – zakres normalnych wartości według wieku dla insulino-podobnego czynnika wzrostu, który testuję, że są dostępne na rynku jest zbyt niski. Ta niedokładność może prowadzić do błędnego rozpoznania akromegalii lub nawrotu leczonej akromegalii.
Rozdział dotyczący diagnostycznej oceny choroby Cushinga dotyczy najbardziej problematycznego obszaru zaburzeń przysadki mózgowej. Autorzy byli na czele ustalenia, że późne nocne poziomy kortyzolu w ślinie są wskaźnikiem utraty normalnego rytmu dobowego wytwarzania kortyzolu. Obecność wysokich poziomów kortyzolu w ślinie może być wykrywalna, zanim 24-godzinne stężenie kortyzolu w moczu nie zostanie podwyższone. Wadą tej dyskusji jest to, że autorzy nie wspominają o zmienności lub wiarygodności wyników z różnych komercyjnych laboratoriów. Zasadniczo diagnoza choroby Cushinga na podstawie pomiaru poziomu kortyzolu w ślinie i moczu pozostaje problematyczna.
Dyskusje na temat wyników operacji przysadki są dobrze poinformowane i dobrze napisane przez neurochirurgów, którzy mają doświadczenie w tej dziedzinie. To, co nie jest dostatecznie omówione, to potrzeba neurochirurga, który ma odpowiednie doświadczenie i wiedzę w tej operacji. Wyniki operacji przysadki są zgłaszane tylko przez neurochirurgów, którzy poświęcają swoje praktyki tej procedurze; wyniki od neurochirurgów, którzy rzadko wykonują tę operację, nie są zgłaszane.
Ogólnie rzecz biorąc, ta książka jest przydatna dla ogólnej społeczności medycznej i dla klinicznych endokrynologów. Jego głównymi zaletami są wszechstronność rozdziałów oraz jakość szczegółów i pisania. Jest to cenne uzupełnienie każdej biblioteki medycznej.
Mary Lee Vance, MD
University of Virginia Health System, Charlottesville, VA 22908

[hasła pokrewne: blachodachówka gontopodobna, certolizumab, leczenie chrapania warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: blachodachówka gontopodobna certolizumab leczenie chrapania warszawa