Guz jest twardy, czesto nierówny

Guz jest twardy, często nierówny,: przeważnie kraterowaty, bolesny, rozrastający się zazwyczaj okrężnie. W dalszym okresie raka odbytnicy stwierdza się zwykle wzdęcie brzucha, żylaki krwawnicze wskutek utrudnienia odpływu krwi; nieraz wzmożone ruchy robaczkowe w lewym dole biodrowym brzucha w postaci stawiania się okrężnicy esowatej, stopniowy upadek sił i postępujące chudnienie. Nieraz powstają przerzuty w wątrobie, która wtedy może znacznie się zwiększać i przez to przykuwać do siebie całą uwagę lekarza. Przerzuty rakowe mogą powstawać już w tym okresie, w którym rak odbytnicy jest tak mały, że nie wywołuje jeszcze żadnych innych objawów. Przerzuty rakowe mogą powstawać także w węzłach chłonnych jamy brzusznej i wieść do rakowego zapalenia otrzewnej (peritonitis carcinmatosa). – Szerząc się na narządy sąsiednie (macicę, pęcherz moczowy, kość krzyżową itd. ). I rak odbytnicy wywołuje odpowiednie objawy kliniczne. Śmierć następuje zazwyczaj po 1-2 -rocznym trwaniu choroby. Rozpoznanie. O raku odbytnicy należy pamiętać; gdy u osoby w wieku podeszłym, która przedtem nie miała zaburzeń żołądkowo-jelitowych, powstają bez widocznej przyczyny chociażby nieznaczne dolegliwości w zakresie przewodu pokarmowego, zwłaszcza zaparcia. Taki stan musi być dla lekarza nakazem do zbadania odbytnicy, przede wszystkim palcem. [patrz też: prądy rehabilitacja, brązowa tkanka tłuszczowa, linie kerleya ]