Rak odbytnicy rozwija sie zazwyczaj w sposób utajony

4 tygodnie ago

W materiale sekcyjnym Zakładu Anatomii Patologicznej Uniwersytetu J. K. za okres od r. 1904 do r. 1920 na 33 przypadki raka odbytnicy było 21 przypadków (64%) raka włóknistego, 7 (21%) raka wrzodziejącego i 5 (15%) – gruczolakoraka. Ze stanowiska klinicznego ważne jest to, że rak odbytnicy tylko niewiele szerzy się przez ciągłość ku górze odbytnicy i ku dołowi (najwyżej o 2 cm), natomiast już wcześnie zajmuje drogi chłonne tkanki około- odbytniczej rozprzestrzeniając się w nich w kierunku okrężnicy esowatej, zwłaszcza wzdłuż górnej tętnicy odbytniczej, a w rakach banki odbytnicy prócz tego w tkance miednicy o tym należy pamiętać wykonując doszczętną operację w przypadkach raka odbytnicy. Objawy. Rak odbytnicy rozwija się zazwyczaj w sposób utajony, gdyż długo przebiega bez żadnych objawów albo wywołuje takie, które nie zwracają na siebie uwagi. Najczęściej pierwszym objawem są zaparcia stolca przechodzące z czasem w stolce na przemian zaparte i biegunkowe. Do tego w dalszym przebiegu choroby dołączają się uczucie gniecenia w odbytnicy oraz nie określone bóle, a w przypadkach raka, usadowionego w dolnej części odbytnicy, częste bolesne parcia na stolec. Nieraz jednym z wczesnych objawów raka odbytnicy bywa krwawienie z odbytu, nawet wśród zupełnego zdrowia. Może ono pochodzić z samego raka alb z guzów krwawniczych, które powstają wskutek utrudnienia odpływu krwi z dolnej części odbytnicy na tle ucisku przez guz. Zresztą uciskając rak może być przyczyną krwotoków z guzów krwawniczych, które istniały już przedtem. [patrz też: dygestorium, asumin, gruz kruszony ]